Perdebatan isu kenajisan babi dan meletakkan
posisinya sebagai najis mughalazah adalah sebuah isu khilaf di kalangan mazhab-mazhab
fiqh yang berbeza. Akan tetapi, isu yang paling tidak terhormat adalah
usaha-usaha untuk merubah suatu status pandangan sebuah mazhab yang sebenarnya
berpegangan kepada "X" lalu dikatakan bahawa ia adalah"Y".
Ini adalah sebuah tahrif atau penyimpangan. Lalu orang tersebut juga
enggan menyebut hujjah sebenar kenapa mazhab tersebut memegang "X"
bahkan hanya mencanang-canang pendapat "Y".
Perkara ini terjadi, kerana ada sebagian tokoh
agama di Malaysia yang mengeluarkan pendapat yang tidak begitu disukai oleh
muslimin Malaysia yang sejak dahulu berpegang dengan mazhab Syafi'I secara
totok. Dalam usaha merubah wacana ini, tokoh agama tersebut dengan berani
mengeluarkan qaul-qaul ulama dalam mazhab Syafi'I yang sebenarnya sudah ditarik
oleh imam mazhab tersebut. Mereka berharap dengan adanya qaul imam mazhab
tersebut itu nantinya dapat merubah persepsi pentaklid buta mazhab Syafi'I ini
untuk mengikuti mazhab mereka. Sesungguhnya perkara ini adalah tidak patut,
kerana isu khilaf seharunya dibicarakan oleh ahlinya bersama dengan ahlinya
bukan kepada orang awam yang dikhuatirkan akan menjadi kesalah fahaman dan
terpesong dengan polemik para ulama.
Qaul Mazhab Syafi'I yang mengatakan Babi tidak
najis atau najis tapi najis ringan
Seperti
yang diketahui oleh semua penuntut ilmu mazhab Syafi'I, bahawa kenajisan babi
adalah tergolong najis ringan yang hanya perlu untuk dibasuh satu kali basuhan
menurut qaul qadim @ pendapat Imam Syafi'I yang lama ketika masih di Baghdad.
Para penganut mazhab ini juga tahu bahawa mazhab Jadidlah yang patut dipegang,
bukan mazhab Qadim, kecuali beberapa masalah yang dibahas dalam bab lain oleh
ulama-ulama tarjih mazhab agung ini. Akan tetapi, bukan isu babi ini yang
dipilih untuk berpegang kepada mazhab qadim oleh mayoritas ulama mazhab ini
kecuali sebahagian kecil dari mereka seperti Abu Ali al-Fariqi (w. 528). Telah
dinukilkan oleh Imam Sulayman al-Kurdi dalam al-Fawaid al-Madaniyyah:
القديم
هو الصحيح ولا مدخل للإلحاق هنا وفي التهذيب أن القديم قول عامة أهل العلم
(Pendapat mazhab Qadim adalah yang sahih dan
tidak ada tempat masuk untuk menyamakan isu ini dengan anjing di sini. Dan
dalam kitab al-Tahzib bahawa sesungguhnya mazhab qadim adalah pendapat keumuman
ahli ilmu). [Rujuk: al-Fawaid al-Madaniyyah, 359-360].
(Yang lebih sahih menurut Ashab Syafi'I adalah
menyamakan dengan anjing. Ia adalah qaul jadid. Pendapat yang dipilih yang kuat
dalilnya adalah cukup dengan satu basuhan bahkan dalil menuntut untuk
menunjukkan kesuciannya seperti singa, serigala, tikus dan sesamanya). [Rujuk:
al-Tanqih Hamisy al-Wasit: 1/205].
Pentarjihan
Dalam
mazhab Syafi'I, ulama telah melakukan kajian dan memutuskan sesuatu sesuai
dengan manhaj usul yang diasaskan oleh mujtahid mazhab ini dengan tidak
bersifat double standard. Ini adalah sifat disiplin mazhab Syafi'I yang
telah ditanamkan oleh Imam Mazhab dan Ashabnya. Walaupun sepertinya Imam Nawawi
yang merupakan ulama agung mazhab ini berpendapat seperti itu, tidak boleh
tidak untuk kita hanya berpihak pada satu kitab beliau dan membuang pendapat
beliau dalam kitab lain. Imam Nawawi telah berkata dalam kitabnya berjudul
Minhaj al-Thalibin:
وما
نجس بملاقاة شيء من كلب غسل سبعا إحداهن بتراب والأظهر تعين
التراب , و أن الخنزير ككلب
(Sesuatu yang terkena najis disebabkan dijilati oleh
anjing maka basuhlah sebanyak 7 kali dan salah satunya dengan tanah. Pendapat
yang lebih jelas adalah diwajibkan dengan tanah bukan lainnya. Sedangkan babi
disamakan dengan anjing) [Rujuk: Minhaj al-Thalibin Hamisy Mughni al-Muhtaj: 1/238].
Ini jelas menunjukkan Imam Nawawi memiliki kata
dua dalam isu ini sehingga kadangkala memilih untuk menyatakan bahawa babi
diqiyaskan dengan anjing seperti pendapat ulama sebelumnya.
Pendapat yang muktamad dalam mazhab Syafi'I adalah
qaul jadid sehinggalah ia yang disebut dalam kitab-kitab matan, ringkasan, dan
bahkan yang difatwakan. Kalau kita berpegang pada pendapat Imam Nawawi di atas "مقتضى الدليل طهارته" maka ia jelas-jelas bertentangan dengan nas dari
Firman Allah SWT:
" قُلْ لَا أَجِدُ فِي مَا أُوحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّمًا
عَلَى طَاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلَّا أَنْ يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَمًا مَسْفُوحًا أَوْ
لَحْمَ خِنْزِيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ"
(Katakanlah (Wahai Muhammad): "Aku tidak
dapati Dalam apa Yang telah diwahyukan kepadaku, sesuatu Yang diharamkan bagi
orang Yang hendak memakannya melainkan kalau benda itu bangkai, atau darah Yang
mengalir, atau daging babi - kerana Sesungguhnya ia adalah kotor).
Imam Ibn Hajar al-Haithami telah berkata:
وعود
الضمير للمضاف إليه سائغ على حد فإنه رجس كما هو التحقيق في الآية
(Kembalinya kata ganti "fainnahu" tersebut adalah kepada
mudhaf ilaih "khinzir" seperti yang sedap difahami pada batasan kata
"khizir itu adalah najis" seperti apa yang telah dikukuhkan dalam
ayat tersebut) [Rujuk: Tuhfat al-Muhtaj: 1/327].
Imam al-Baidhawi telah berkata dalam kitab
Tafsirnya: "فإنه أي فإن الخنزير أو لحمه قذر" (Sesungguhnya ia
iaitu sesungguhnya khinzir atau dagingnya adalah jorok!) [Rujuk: Anwar
al-Tanzil wa Asrar al-Ta'wil: 2/460].
Selain itu, kalau kita rujuk kepada pendapat
ulama mazhab Syafi'I dalam hal kenajisannya khamar, maka kita akan menjumpai
mereka berlandaskan pada firman Allah SWT: " يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ
وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوه"
(Wahai orang-orang Yang beriman! Bahawa Sesungguhnya
arak, dan judi, dan pemujaan berhala, dan mengundi nasib Dengan batang-batang
anak panah, adalah (Semuanya) kotor (keji) dari perbuatan syaitan. oleh itu
hendaklah kamu menjauhinya).
Dalam hal ini, telah dinukil dalam kitab Asna
al-Mathalib oleh Zakariya al-Anshori bahawa Imam Nawawi memang pernah
menukilkan bahawa makna "رجس" di atas tidak menunjukkan najis: " قال في
المجموع ولا دلالة ظاهرة في الآية لأن الرجس لغة القذر ولا يلزم منه النجاسة ولا من
الأمر بالاجتناب انتهى وقد يجاب بأن الأدلة الشرعية جارية على العرف الشرعي والرجس
فيه هو النجس" (Berkata Imam Nawawi di dalam Majmuk: tidak
ada penunjukan yang zahir dalam ayat tersebut. Sesungguhnya kata rijsun itu
secara bahasa adalah kotor, maka tidak semestinya ia menunjukkan arti najis
ataupun perkara yang perlu untuk dijauhi. – tamat kata-kata Imam Nawawi. Maka
dijawab: sesungguhnya dalil syarak yang berlaku sesuai uruf syarak bahawa kata rijsun
adalah najis) [Rujuk: Asna al-Mathalib: 1/9].
Maka sangat jelaslah dalam mazhab Syafi'I bahawa
maksud dari "رجس" adalah najis bukan hanya sekadar kotor. Buktinya
Imam al-Syafi'I sendiri di dalam al-Umm mengnaskan kenajisan khamar: " وكل ما أصاب الثوب من غائط
رطب أو بول أو دم أو خمر , أو محرم ما كان فاستيقنه صاحبه وأدركه طرفه , أو لم يدركه
فعليه غسله" (Setiap perkara yang mengenai baju seperti tahi basah,
atau kencing, atau darah, atau khamar, atau benda yang diharamkan maka
selagimana dia yakin dan melihat bahagian dari perkara tersebut ataupun ia
tidak melihat sekali pun – tapi dia yakin terkena – maka wajib baginya untuk
membasuhnya) [Rujuk: al-Umm: 1/72].
Maka dari sini sudah jelaslah kepada kita,
bahawa mazhab yang dipilih untuk difatwakan adalah qaul jadid bukan qadim.
Sedangkan isu kenajisan babi di tanah air Malaysia, penulis tidak melihat satu
masyaqah pun untuk diterapkan. Maka sudah seharunya bagi kita umat Islam untuk
tidak terlalu mudah menganggap samak najis babi atau anjing atau bahkan
menghukumi kenajisan babi adalah sebagai sesuatu yang menyusahkan, kerana sesungguhnya
ia tidak susah sama sekali!!!
1 comment:
Alhmdullilah...terima kasih atas pencerahannya.
Post a Comment