Friday, October 28, 2011

Mencari Ilmu di Maghribi (Siri ke 3 - Pengajian Master)


Maghribi atau Morocco atau Maroko adalah sebuah negara yang berada di hujung barat utara benua Afrika. Kebudayaan dan pendidikan di Maghribi sudah wujud berabad-abad lamanya. Andalus adalah nama yang diperuntukkan untuknya bukan hanya di wilayah Granada Spanyol seperti yang masyhurnya, bahkan sebahagian dari Maghribi seperti Fes adalah digolongkan juga sebagai wilayah Andalus. Ulama-ulama yang lahir dari Jazirah Andalus juga tidak sedikit. Sebut saja Imam Ibn Rusyd, Imam Makudi, Imam al-Syathibi, Ibn al-Arabi, Ibn Khaldun, Ibn Asyir, Imam al-Jazuli bahkan Imam Tijani dan keluarga al-Ghumari.

Dengan kenyataan ini, sudah tentu pendidikan Islam di negara 1000 Tembok ini memiliki sejarah yang panjang dan pemikiran yang bermacam. Belum lagi, koleksi-koleksi manuscript yang tersimpan di perpustakaan-perpustakaan kuno seperti Qarawiyyin, Rabat, Tetouan, Tangier, dan lain-lain. Maka dengan kenyataan ini, Morocco adalah salah satu tempat yang menjadi tumpuan para sarjanawan untuk mencari ilmu. Dalam kesempatan kali ini, penulis akan membahas pendidikan Master di negara minyak zaitun ini.

Program Master di Maghribi adalah tidak seperti program master di negara-negara Arab lainnya. Sistem yang digunakan oleh Kerajaan Maghribi adalah sistem Perancis dicampur dengan sistem negara Arab lainnya. Jenjang pendidikan master adalah 2 tahun yang terbahagi kepada 4 semester, dan 3 semester tahriri (pendidikan teori) dan 1 semester penulisan bahas atau thesis.

Indahnya pendidikan di Maghribi, untuk fakulti Adab dan Ilmu Humanora (كلية الآداب والعلوم الإنسانية) adalah percuma dengan tidak diambil yuran. Jadi tugas mahasiswa adalah belajar, dan belajar. Fakulti inilah menjadi tumpuan pelajar-pelajar Asia seperti Malaysia, Indonesia dan Thailand. Kesemua mereka mengambil sama ada pengajian Islam (الدراسة الإسلامية) atau bahasa Arab (دراسة اللغة العربية). Walau bagaimanapun, ada pengecualian di University Qarawiyyin yang diistilahkan sebagai University Islam Maghribi. Di university ini, Fakulty terbagi menjadi tiga yaitu kuliyyah al-syariah, kuliyyah usul al-din dan kuliyyah al-lughat al-arabiyyah wa al-ulum al-islamiyyah. Ketiga fakulti ini tersebar di empat kota yaitu Fes dan Agadir untuk kuliyyah syariah, Tetouan untuk  kuliyyah usuluddin dan Marakesh untuk kuliyyah al-lughat al-arabiyyah wa al-ulum al-islamiyyah. Kesemua fakulti ini juga percuma.

Semua bahasa pengantar adalah bahasa Arab Fushah.Walau bagaimanapun, ada mata kuliah bahasa Perancis, Inggeris, dan Hebrew sebagai mata kuliah tambahan. Jadi kesempatan untuk belajar bahasa Eropah tidak tertutup.

Kesusahan pendidikan di Maghribi adalah wajar. Sistem pendidikan di Maghribi membuatkan mahasiswa tidak mungkin mendapatkan nilai mumtaz kerana diibaratkan sebagai "hanya malaikat yang layak". Walau bagaimanapun, kerajaan Malaysia melalui Kementrian Perkhidmatan Awam (JPA) telah mengiktiraf nilai mustahsan sebagai nilai kepujian atau honors.



Setiap universiti memiliki maslak master (bidang master) yang berbeza-beza. Ia bersifat khusus. Seperti al-Qawaid al-Fiqhiyyah di Universiti Sidi Mohammed Ben Abdillah, Fes. Juga ada al-Aqidah wa al-Fikr fi al-Gharb al-Islami di Kuliyyah Usuluddin, Tetouan. Perlu diketahui, bidang master ini hanya akan dibuka selama 3 tahun. setelah itu, kalau ia akan dibuka lagi untuk tahun keempat, pihak universiti harus melakukan permohonan di Kementrian Pelajaran Tinggi Morocco. Perkara inilah yang banyak membuat pelajar luar ditolak kerana pelajar-pelajar dari luar negara tidak tahu sistem ini, dan mereka juga tidak tahu pelajaran apa yang buka sehingga banyak yang mengirim permohonan tidak sesuai dengan kenyataan yang mana yang buka.

Cara untuk mendaftar sebagai pelajar adalah sesuatu yang susah. Semua pelajar asing, wajib mendaftar melalui Kementrian masing-masing. Seperti di Malaysia, Kementrian Pelajaran Tinggi berkewajiban menyaring pelajar tersebut. Di Indonesia adalah Dirjen Perguruan Tinggi Agama Islam di bawah Kementrian Agama RI. Setelah itu, permohonan akan dihantar ke Kedutaan masing-masing. Dari kedutaan ke Wikalah atau AMCI (http://www.amci.ma/index.asp?r=2). Dari Wikalah akan dikirim ke Wizarah Ta'lim 'Aly (Kementrian Pelajaran Tinggi Morocco). Dari situ, akan dipanjangkan ke universiti yang dipohon. Dari universiti maka akan diserahkan kepada ketua pelajaran master yang dipohon untuk menetukan apakah pelajar itu dipilih untuk belajar atau tidak.

Dalam memilih pelajar, biasanya pelajar akan dipanggil untuk mengikuti muqabalah atau dikenal dengan interview. Pelajar akan diuji bacaan kitab-kitab turats, diuji i'rabnya dan bahkan tanya jawab ahwal pelajaran yang akan diambil tersebut. Ketika ustaz merasa layak barulah pelajar tersebut diterima. Pengalaman penulis, banyak juga pelajar asing ditolak kerana gagal dalam uji kelayakan ini. Salah satu dari faktor utama adalah kekurangan dari segi bahasa dan kalah dibandingkan pelajar-pelajar dari Afrika seperti Maurintania.

SARAN PENULIS

Menurut pengalaman penulis, agar siapa sahaja yang mendaftar dapat diterima adalah:

1- Bersungguh-sungguh untuk mendaftar dan masuk universiti. Jangan separuh hati, dan masih teragak-agak.
2- Berangkat awal, yaitu akhir atau awal bulan Oktober ke Morocco.
3- Pastikan Maslak yang dipilih itu buka. Cara untuk mengetahui secara pasti adalah mencari informasi dengan pelajar-pelajar Asia di Morocco ini. Bagi yang sudah menghantar permohonan melalui KPT, jenis bidang yang akan dipohon itu boleh dirubah di Kedutaan sebelum petugas kedutaan mengirimnya ke Wikalah. Agar dapat mengubahnya, pastikan setelah KPT menghantar permohonan ke Morocco (biasanya pada pertengahan sehingga akhir bulan July) harap pelajar berkenaan menghubungi Kedutaan Malaysia di Rabat dan informkan bahwa harap permohonan untuk tidak dikirim ke Wikalah sebelum ada kepastian bidang yang dibuka.
4- Tinggal di kota universiti berkenaan, dan selalu memantau perjalanan master di universiti tersebut. Pastikan sudah bertemu dengan Rais Maslak (ketua maslak berkenaan) dan perkenalkan diri agar supaya dia kenal dan berkenan.
5- Ketika habis sahaja pemilihan pelajar dari kalangan orang Maghribi, maka segera lah bertemu lagi dengan Rais Maslak agar segera diuji untuk diterima.
6- Perlu dicermati, ada sebahagian universiti yang hanya terdapat 3 qouta pelajar asing untuk satu bidang. Jadi sebaiknya, cari info di mana yang kurang orang Asia daftar.

5 comments:

AJK KPIJ said...

Assalamualaikum Tuan,

Mohon jasa baik tuan sekiranya dapat memberikan alamat emel.

Terima kasih.

Ayob

AJK KPIJ said...

Maaf tuan, emel saya : kadabiz@gmail.com

terima kasih.

Ayob

akitiano said...

Maaf, ana tertinggal satu lagi fakulti yaitu kuliyyah al-lughat al-arabiyyah wa al-ulum al-islamiyyah di Marakesh untuk university qarawiyyin.

nizam said...

salam..fiqh perbandingan (master) ade tak ustaz?biasanya imtihan qabul tuk pelajar master bulan brapa?

akitiano said...

Salam..maaf lambat balas sebab daurah ujian... dia tak de ujian qabul tapi muqabalah... Biasanya bulan september akhir atau bulan oktober... Untuk fiqh perbandingan belum ada info... Info hanya akan keluar bulan september.