Maghribi dan Sistem Negara Islamnya
Morocco atau dikenal juga dengan
Maghribi merupakan salah satu dari negara Islam di dunia moden ini yang masih
mempertahankan sistem kerajaan (monarchy). Walaupun tidak ditolak bahwa
percakaran antara puak Islami dan puak sekularis liberalis tidak dapat
dibendung di Morocco, akan tetapi sesuatu mata tambahan yang perlu diberikan
adalah di mana sistem beraja negara ini berhasil menyelamatkan Islam sebagai
agama rasmi negara dan bahasa Arab sebagai bahasa rasmi pertama negara dengan
meletakkan bahasa Perancis sebagai bahasa kedua - walaupun bahasa Perancis
memiliki peran yang sangat kuat di kalangan rakyat negara Barat Islam ini.
Islam sudah menjadi agama bagi
penduduk Maghribi sejak abad ke 7M (abad pertama lahirnya Islam) lagi yaitu
ketika Sahabat Uqbah bin Nafi' menyebar Islam sampai ke hujung Barat Afrika
merentasi Tunisia dan Aljazair.Sedangkan akidah Islam aliran Ahli Sunnah Wal
Jama’ah persepsi al-Asy’ariyyah sudah masuk di Maghribi sejak dinasti Almoravid
(المرابطين)
pada kurun ke 10M. Menurut Prof. Dr. Idris bin Ahmad Khalifah – Rektor Kuliyyah
Usuluddin, Universiti Qarawiyyin di Tetouan – berpendapat bahwa bukti mazhab
Asy’ariyyah telah menjadi mazhab akidah di Maghribi walaupun tidak secara rasmi
adalah berdasarkan dari fatwa Ibn Rusyd (w. 520H) – seorang ulama fiqh
mazhab Maliki terkenal yang mengarang kitab Bidayah al-Mujtahid – yang
menetapkan bahwa Asy’ariyyah adalah mazhab Ahli Sunnah Wal Jama’ah.[1]
Kitab al-Aqidah al-Asy'ariyyah karangan Prof. Dr. Idris Khalifah |
Dengan melihat sistem
pemerintahan Morocco serta perlembagaan negara dan agamanya, maka Morocco pada
dasarnya hampir sama dengan Malaysia. Hanya perbezaannya terletak pada mazhab fiqh
di mana Malaysia memilih bermazhab Syafi'I sedangkan Morocco bermazhab Maliki
serta terdapat sedikit perbezaan dalam sistem politik mereka. Sedangkan di
Indonesia pula, ke-Islaman di Morocco memiliki kemiripan yang kuat dengan
organisasi Islam terbesar dunia yaitu Nahdlatul Ulama.[2]
Di dalam perlembagaan Nahdlatul Ulama ditetapkan bahwa pandangan akidah
berpegang pada akidah al-Asy'ariyyah, atau al-Maturidiyyah, sedangkan dalam Fiqh
berpegang pada Mazhab empat yaitu salah satu dari mazhab Hanafi, Maliki,
Syafi'I, dan Hanbali, serta dalam hal Tasawwuf berpegang pada metode Imam
al-Ghazali dan Imam Junaid al-Baghdadi.[3]
Akan
tetapi, sesuai dengan perubahan zaman serta perkembangan dan kesurutan sebuah
pemikiran yang dinamakan makhluk ini, Morocco tidak dapat terelak dari masuknya
aliran-aliran lain seperti Syiah, Salafi, dan lain-lain. Walau bagaimanapun,
aliran Syiah nampaknya mudah untuk dibendung oleh kerajaan Morocco yaitu dengan
menghalau diplomat dan apa pun hubungan dengan Republik Iran kerana mereka
terbukti telah menyebarkan ajaran Syiah di Morocco.[4]
Permasalahan
yang muncul sekarang di Morocco adalah adanya percakaran antara puak Salafi
dengan Asy'ariyyah di mana secara pengalaman sejarah sudah lama percakaran ini
berlaku di mana saja ia berada. Tidak mengenal Barat atau Timur, Utara atau
Selatan, di negara Islam atau bukan Islam, Salafi dan Asy'ariyyah memang susah
untuk disatukan. Pertanyaannya sekarang bagaimana dengan Morocco?
Secara
perlembagaan dan sistem politik, Morocco telah mengerakkan jentera
Asy’ariyyahnya di bahagian Kementrian Wakaf dan Urusan Keislaman (وزارة الأوقاف والشؤون الإسلامية). Ini dapat dilihat juga di dalam website rasmi
kementrian tersebut. Di dalamnya, terdapat ketetapan apa dan mengapa akidah
Asy'ariyyah, Fiqh Maliki, dan Tasawwuf al-Junaid di Maghribi.[5]
Seperti yang telah masyhur, dendangan syair Imam Ibn Asyir menjadi dasar:
في عقد الأشعري وفقه مالك # وفي طريقة
الجنيد السالك
Dalam akidah al-Asy'ari dan fiqh Maliki dan di dalam jalan
al-Junaid jalan mencari (Allah)
Arus
Salafi di Maghribi
Walaubagaimanapun,
arus Salafi di Morocco sangat kuat terutama dari kalangan mahasiswa-mahasiswa
universiti sama ada dari universiti Islam (Qarawiyyin University sendiri)
ataupun universiti umum. Kebanyakan mereka adalah orang-orang yang memiliki
kesadaran agama ketika sudah dewasa. Arus ini masuk dari buku-buku seperti
al-Albani, Ibn Baz, Ibn Utsaimin dan lain-lain. Selain dari itu, TV parabola
yang bebas juga sering ditonton seperti ceramah oleh Abu Ishaq al-Huwaini dari
Mesir. Secara sekilas, perkara ini sama seperti yang terjadi di Nusantara atau
negara lain. Akan tetapi, perbezaan yang ketara, yang membuat Salafi di
Maghribi menjadi sangat banyak adalah kerana arus lawan yang sangat lemah.
Sebahagian
Salafi bahkan tidak mengetahui apa isi-isi di dalam Mazhab al-Asy'ari dan
dengan mudahnya mengklaim bahwa akidah al-Asy'ari adalah akidah falsafah yang
sesat.[6]
Bahkan ada juga yang sangat menentang Asy'ariyyah sehingga berani melakukan
korban pada hari yang berbeza dengan pengumuman rasmi raya oleh Kerajaan
Morocco kerana berpegang pada pengumuman raya Kerajaan Saudi Arabia. Banyak
kejadian di Universiti Qarawiyyin, pelajar-pelajar Salafi ketika melihat ada
orang Asia yang datang belajar di universiti tersebut, mereka akan bertanya
mengapa memilih di Qarawiyyin dan mengusulkan untuk pergi belajar ke Saudi Arabia
kerana di Qarawiyyin ini dianggap sebagai institusi pendidikan yang mengajarkan
ajaran-ajaran yang sesat atau menyimpang dari Ahli Sunnah wal Jama'ah.[7]
Mengagungkan ulama Salafi dan meremehkan ulama sufi/Asy'ariyyah lainnya juga
ketara.[8]
Bahkan ada yang menuduh Yusuf Qardhawi sebagai sesat kerana beliau bertoleransi
dengan aliran Asy'ariyyah. Salah satu ciri-ciri mereka adalah ketika mereka
menolak sama sekali tasawwuf dan mengatakan bahwa semua jenis sufisme adalah
sesat. Mereka menganggap bahwa semua sufi adalah penyembah kubur (quburiyyun),
pengamal bid'ah – khurrafat – tahayyul, dan ada yang sampai menanggap mereka
sudah keluar dari rambu-rambu Islam. Na'uzubillah min Zalik.
Sifat-sifat
berlebihan (غلو) yang terjadi di Morocco adalah sama seperti yang terjadi di
Malaysia juga pada dasarnya. Akan tetapi, melihat arus percakaran yang sangat extreme
terjadi di Maghribi, membuat penulis tertanya-tanya apakah punca dari sifat
berlebihan ini? Padahal, Asy'ariyyah adalah pegangan rasmi Kerajaan Morocco.
YA! Salah satu dari jawaban yang penulis dapatkan adalah pendekatan Wasatiyyah
dari ulama Asy'ariyyah di Morocco sendiri yang seolah-olah memberi ruang kepada
Salafi untuk berkembang dengan pesat dan merasa bagaikan hanya mereka yang
benar, sedangkan sayap Asy'ariyyah tidak memiliki hujjah dan mereka hanya
puak-puak ta'ashub, taklid, dan jahil.
Oleh itu,
renungan terhadap konsep wasatiyyah sangat diperlukan untuk menentukan,
bagaimanakah sebenarnya akidah wasatiyyah yang perlu dipegang umat
Islam, yaitu akidah yang benar-benar tidak tafrith dan juga tidak ifrath.
Pendekatan
Wasatiyyah Asy'ariyyah Morocco
Banyak
pendekatan wasatiyyah yang telah ditawarkan kepada penulis. Sama ada
dari institusi kerajaan Malaysia, atau dari rakan-rakan seperjuangan. Secara
realistiknya, penulis tidak pernah menemukan negara yang dapat benar-benar
melaksanakannya secara menyeluruh kecuali di bumi 1000 tembok Maghribi ini.
Lihatlah Jordan, sebuah negara yang penuh dengan ilmuan. Percakaran antara Asy'ariyyah
dan Salafi sangat kuat. Walaupun pendekatan wasatiyyah subur di sana,
tapi pendekatan ini belum tentu diadopsi oleh majority ulama, pensyarah, pegawai
agama, bahkan murid-murid sekalipun. Mesir pula menjadi ajang tunjuk kekuatan.
Kadang-kadang nama ulama dicaci-maki bagaikan anjing dengan kucing. Hanya
al-Azhar yang berusaha menunjukkan sifat wasatiyyah-nya akan tetapi
pertentangan tetap ada.[9]
Di Saudi Arabia pula terlihat kongkongan pemikiran yang tidak menerima
perkembangan dan toleransi pemikiran walaupun ada ulama Salafi di luar Saudi
seperti Malaysia yang mengecam ta'ashub pemikiran untuk membela aliran
tertentu dan menentang aliran lain dengan senjata tauliah atau institusi agama
lainya. Hanya Maghribi menurut hemat penulis bahwa pendekatan wasatiyyah
benar-benar dijalankan secara menyeluruh sama ada dari pihak kerajaan,
penysarah universiti, para murid, sehingga darwis-darwis sufi lainnya dari
kalangan Asy'ariyyah. Akan tetapi, ia masih hanya dari pihak Asy'ariyyah, bukan
dari pihak Salafi, walaupun pihak Salafi tidak begitu extreme dengan
melakukan demonstrasi. Seperti misal:
(1)
Asy'ariyyah di Morocco menerima kenyataan bahwa kitab al-Ibanah adalah
karangan Imam Abu Hasan al-Asy'ari. Padahal dalam kitab tersebut terdapat
pernyataan-pernyataan yang dianggap tasybih atau tajsim oleh
kalangan ulama khalaf Asya'iroh. Bahkan ada kitab yang membahas ini
secara ilmiah yaitu " نظرة علمية في نسبة کتاب الابانة جميعه إلى أبي
الحسن الاشعري ". Kenyataan ini dapat dilihat di dalam
website rasmi Kementrian Wakaf dan Urusan Keagamaan Maghribi.[10]
Para ulama Asy'ariyyah juga bersikap yang sama.[11]
Walaubagaimanapun, ruang untuk menetapkan isi-isi kitab al-Ibanah – yang
tercetak umum yang dapat ditemukan sekarang – sudah ditahrif atau
dipesongkan untuk mendukung aliran tajsim juga masih terbuka.
(2)
Pensyarah universiti dan para asatidzah di madrasah-madrasah atiqah
bahkan di Jami' Qarawiyyin sekalipun berusaha untuk tidak membahas firqah
Salafiyyah walaupun ada dari kalangan murid yang memunculkan isu ini.
Dengan halusnya, mereka selalu berkata "itu bukan dalam topik pembahasan".[12]
Mereka berusaha untuk tidak memunculkan pertentangan di kalangan umat Islam
demi perpaduan Ahli Sunnah wal Jama'ah.
(3)
Para murid di madrasah-madrasah atiqah di Maghribi juga tidak
begitu bergairah menentang Salafi. Mereka hanya berkomentar bahwa Salafi
sedikit dan tidak membahayakan. Ada juga yang berpendapat kebanyakan Salafi
hanya dari kalangan orang awam yang belum habis mengaji kitab-kitab matan dan
ketika mereka sudah menghabiskan kitab-kitab tersebut maka mereka akan
berfikiran berbeza.
(4)
Para sufi tidak begitu peduli dengan Salafi. Mereka juga tidak begitu
sibuk dengan usaha-usaha melawan Salafi. Bahkan hampir setiap ceramah agama
atau tausyiah yang diberikan, tidak pernah menyinggung Salafi sama
sekali. Mereka asyik mendalami amalan mereka, ketasawwufan mereka, dan makrifat
mereka. Ketika ada yang bertanya, mereka hanya berkata bahwa Salafi di Maghribi
ini adalah budak-budak muda di universiti yang masih mencari-cari. Mereka masih
berjiwa muda. Ketika tiba waktunya maka mereka akan kembali.[13]
Di satu
sisi, kenyataan yang tidak dapat ditolak, Maghribi adalah pusat sufisme di
dunia. Banyak tarikat yang lahir di Morocco ini. Sebut saja tarikat Tijani,
Syadzili, Bursyisyiyyah, dan lain-lain. Salah seorang ulama besar yang
mengarang kitab selawat yang diamalkan seluruh dunia adalah Imam al-Jazuli.
Beliau adalah seorang Maghribi yang pernah menuntut di Qarawiyyin dan Madrasah
al-Safarin. Kitab selawatnya tidak pernah ditolak oleh umat Islam sebelum
kedatangan pemikiran Salafi. Seorang wali yang unggul di Fes yaitu Abdul Aziz
al-Dabbagh, yang kata-katanya terakam di dalam sebuah kitab bernama al-Ibriz,
juga merupakan seorang ulama yang dihormati di Fes, walaupun ada beberapa
perkataannya yang dianggap susah untuk diterima akal oleh orang awam. Akan
tetapi, dimanakah tindakan pertahanan atau pembelaan Asy'ariyyah dan sufisme di
Maghribi?
Kitab counter Salafi karangan Ulama Maghribi |
Persepsi wasatiyyah
Maghribi memiliki ciri-ciri yang hampir sama dengan di negara lain. Dalam
berakidah wasatiyyah asy'ariyyah, kebanyakan ulama Maghribi
kontemporer – menurut perspektif penulis – lebih bersikap bahwa Salafi adalah
termasuk dari golongan ahli sunnah wal jamaah yang memilih pendekatan
Salaf seperti mentafwidlkan ayat-ayat mutasyabihah. Mereka tidak
sampai mendakwa Salafi adalah mujassimah.[16]
Sedangkan pertentangan Salafi dalam masalah tabdi' disikapi sebagai
hanya urusan furu'iyyah yang tidak mengancam akidah. Ulama Maghribi
membiarkan Salafi hidup di Maghribi dengan bebas tanpa ada usaha untuk melawan
mereka walaupun dari pihak Salafi sangat kuat menentang Asy'ariyyah dan
sufisme. Mungkin usaha yang dilakukan adalah seminar-seminar atau konferensi
sufi sedunia, tidak lebih. Salah satu ulama Maghribi yang disanjungi kerana
pemikiran wasatiyyahnya adalah Dr. Farid Anshori, pengarang kitab
Majalis al-Qur'an yang masyhur.[17]
Bagi keseimbangan
kepada sufi pula, pemerintah Morocco tidak menutup kubur-kubur yang dianggap
keramat atau merupakan kubur-kubur ulama besar Morocco pada waktu silam.
Kumpulan sufi dapat bebas berziarah kubur, melakukan ihtifal maulid, berhadrah
dalam selawat serta lain-lain amalan. Hanya saja, dari kalangan Salafi yang
kuat menentang praktek ini dengan menuduh bahwa sufi di Morocco telah melakukan
amalan-amalan yang sesat dan syirik bahkan kufur seperti menyembah kubur Imam
Tijani, Ibn al-Arabi, dan lain-lain. Padahal, secara realitas pengalaman
penulis ketika berziarah ke maqam-maqam tersebut, tidak ditemukan apa-apa
amalan seperti yang didakwa dan dituduhkan. Tidak terlihat ada orang yang
melakukan tawaf dikubur, memberi sajian makanan kepada ahli kubur, bersujud di
kubur, ataupun perempuan yang meraung-raung dan meminta kepada ahli kubur. Yang
ada adalah hanya seperti tawassul, istighasah, membina kubah di kubur,
berzikir, atau solat jama'ah fardhu atau sunat kepada Allah yang secara
kebetulan di zawiyah tersebut ada kubur pemimpin tarikat tersebut.[18]
Sekali lagi, semua perkara ini adalah khilaf furu'iyyah.[19]
Ulama hanya
menentang kalau ada amalan-amalan tarikat yang jelas-jelas bertentangan dengan
syariat yang sudah pasti diketahui keharaman tersebut secara ijmak (ما هو معلوم من الدين بالضرورة). Seperti misal, ulama Morocco menolak keras pemikiran penyatuan
manusia dengan Tuhan seperti kesalahfahaman sebahagian orang terhadap konsep wahdat
al-wujud dan al-ittihad wa al-hulul. Lebih menariknya, banyak
tarikat-tarikat dibantu oleh Kementrian Wakaf dan Urusan Agama secara kewangan
dan fasilitas. Misalnya tarikat Bursyisyiyyah, Tijaniyyah dan lain-lain.
Renungan Bersama
Berpijak
dari pengalaman wasatiyyah di Maghribi ini, timbul pertanyaan kepada
penulis dan semoga menjadi renungan kepada pembaca. Apakah dengan pendekatan wasatiyyah
yang ingin kita tanamkan di Malaysia justru akan mengancam akidah Asy'ariyyah
yang sudah lama menjadi asas bagi umat Islam di Nusantara, sama ada yang awam
maupun yang alim? Tidakkah sejarah telah mencatat bahwa puak Salafi-lah yang
paling awal mengangkat pedang extreme dengan menuduh syirik kepada
pelaku tawassul, tarikat dan sufi lainnya. Bahkan takfir, mengkafirkan juga
menjadi senjata. Berangkat dari extreme inilah muncul kelompok extreme
lainnya sebagai penyeimbang kepada Salafi.
Kalau
memang solusi bagi mencapai persatuan umat Islam (الوحدة
الإسلامية) di Malaysia adalah tetap dengan wasatiyyah,
maka makna wasatiyyah itu perlulah diberi definisi yang jelas, terang
lagi bersuluh agar ia benar-benar menjadi panduan umat Islam. Seseorang tidak
boleh menyesatkan sebuah tarikat tertentu dengan alasan yang masih mubham
dan hanya merupakan kesalahan dari satu pengikut yang awam. Apalagi ada isu
yang dituduhkan itu adalah masih dalam lingkungan khilafiyyah. Ketika orang
yang menyesatkan tersebut dibantai dengan tuduhan sebagai Wahabi kerana menyesatkan
tarikat, maka janganlah memperdagangkan slogan wasatiyyah sebagai
pegangannya, kerana wasatiyyah tidak mungkin berat sebelah.
[1] Idris bin Ahmad
Khalifah, al-‘Aqidah al-‘Asy’ariyyah – Taisir Adillah Tahqiq Mafahim Tausi’
Madlamin (Tetouan: Jami’ah al-Qarawiyyin Kuliyyah ‘Ushul al-Din, 2010), 2-3
dan 312.
[2] http://en.wikipedia.org/wiki/Nahdlatul_Ulama & http://www.nu.or.id/page/id/static/12/Basis_Pendukung.html
[3] http://www.nu.or.id/page/id/static/10/Paham_Keagamaan.html
[4] http://www.moroccoboard.com/viewpoint/68-hassan-massiki/436-iran-morocco-severance-of-relations-why
[5] http://www.marocislam.com/ar/index.aspx
[6] Seperti contoh:
Pengalaman penulis ketika mengaji di Jami' Qarawiyyin, penulis pernah terjumpa
dengan seorang kawan Salafi yang belajar di Universiti Qarawiyyin. Ketika
bertemu, beliau bertanya: "Kenapa engkau belajar di sini? Ini institusi
yang sesat". Demi mengelak perbalahan, penulis menjawab: "Aku mengaji
kitab nahwu di sini, sebab Alfiyyah Ibn Malik sangat terkenal ilmunya di Jami'
ini". Lalu si Salafi membalas: "Kenapa mengaji Alfiyyah, bukankah
al-Ajjurumiyyah sudah cukup?". Penulis menjawab: "Semakin besar
kitabnya semakin banyak ilmunya". Si Salafi menambah: "Lebih baik kau
memperdalam ilmu akidah, kerana ia lebih penting". Demi mengelakkan
perbalahan penulis pun cukup diam dan mengatakan: "Ia benar, akidah memang
penting, dan aku juga masih mengaji akidah". Lalu penulis dan yang lain
lanjut menuju ke warung kerana penulis dan kawan yang mengaji sama merasa
lapar. Dalam perjalanan si Salafi bertanya kepada penulis: "Kitab akidah
apa yang kau belajar di Indonesia". Penulis menjawab: "Kitab Akidah
al-Awam, Kifayat al-Awam, al-Husun al-Hamidiyyah, dan lain-lain".[6]
Kerana si Salafi tidak pernah dengar, ia bertanya lagi: "Engkau pernah
mengaji (dirasah) kitab al-Tauhid oleh Muhammad bin Abd al-Wahhab, atau
kitab tulisan Ibn Taimiyyah". Maka penulis pun menjawab: "Kalau
mengaji tidak, tapi baca sudah. Aku memang suka saj baca kitab-kitab dari semua
aliran bahkan aliran Syiah sekalipun untuk menambah wawasan". Mendengar
ini ia terus memuji-muji akidah Salafiyyah. Ketika selesai dari warung dengan
sedikit perdebatan yang tidak begitu penting, si Salafi dan penulis serta yang
lain berangkat ke Masjid untuk menunaikan solat Zuhur. Ketika di dalam si
Salafi masih menegur penulis untuk tidak mengaji di Jami' Qarawiyyin. Penulis
tetap berhujjah berbagai alasan lain. Akan tetapi, perbincangan ini berubah
ketika seorang kawan dari Mali datang bermusafahah dengan penulis. Lalu
si Salafi bertanya kepada si Mali kitab apa yang dipelajari sekarang. Ketika
itu, demi takut akan si Mali beranggapan buruk terhadap penulis, maka penulis
menjawab kepada si Salafi: "Sekarang kitab Jauhar al-Tauhid karangan
al-Luqqani". Barulah si Salafi terkejut dan berkata: "Mengapa engkau
mengaji kitab Asya'iroh?". Penulis menjawab: "Kerana Aku bermazhab
Asy'ari". Si Salafi berkata: "Itu akidah yang bahaya, kau harus
menjauhinya". Penulis menjawab: "Apa yang sesat di dalam Asy'ari?
Bagi Aku Asy'ari dan Salafi adalah sama, walaupun ada banyak yang berbeza, tapi
itu hanya masalah furu'iyyah. Sedangkan masalah akidah tidak jauh
berbeza". Lalu si Salafi tanya: "Berikan aku satu masalah yang berbeza!".
Penulis menjawab: "Masalah ta'wil dan tafwidl. Kalau kami Ta'wil,
kalau Salafi Tafwidl". Salafi menjawab: "Di situlah kesalahan
kamu, mana boleh kita menafikan sifat Allah. Yadd adalah sifat bagi Allah.
Asya'iroh telah salah dan berdosa. Mereka Mu'athillah". Ketika itu
penulis menjelaskan kenapa Asya'roh memilih untuk Ta'wil sesuai dengan
kata "طريقة السلف أسلم وطريقة الخلف أعلم وأحكم"
(Jalan Salaf adalah lebih selamat dan jalan Khalaf lebih berilmu dan lebih
bijak). Penulis bertanya: "Kalau seumpama saya orang muallaf baru masuk
Islam, tidak faham bahasa Arab dan saya bertanya pada engkau apa itu makna Yadd
dalam ayat tersebut, apa engkau akan menjawab?". Si Salafi lalu berkata
"Yadd adalah Yadd". Penulis menambah, "Saya tak tahu apa itu
Yadd". Maka si Salafi pun menunjukkan tangannya: "Ya Ini".
Na'uzubillah, penulis pun berkata: "Disebabkan ini kami menakwilnya kerana
ini sudah tajsim". Sedangkan si Salafipun terpinga-pinga mendengar
pernyataan penulis.
[7] Sebagai contoh:
Pengalaman penulis ketika datang ke Kuliyyah Usuluddin Qarawiyyin University
Tetouan, penulis bertanya kepada salah satu pelajar tempat untuk bertemu dengan
salah seorang musyrif di Kuliyyah tersebut. Ketika pelajar itu sedang
menunjukkan tempat, pelajar tersebut bertanya mengapa memilih Qarawiyyin.
Padahal lebih baik belajar di Saudi Arabia. Penulis tanpa menyadari kenyataan
ini, terus menjawab bahwa orang-orang Malaysia berpegangan dengan akidah
Asy'ariyyah. Setelah mendengar jawaban penulis, pelajar tersebut seolah-olah
setengah hati hendak menolong. Ketika penulis terpaksa menunggu ustaz tersebut,
penulis berusaha untuk berkenalan lebih dengan pelajar tersebut. Akan tetapi
keengganan dari pelajar tersebut terlihat sehingga ia sendiri berkata kepada
penulis: "Sebaiknya kau tunggu di sana".
[8] Contoh: Penulis pernah
ketika menziarahi kawan, bertemu di rumah mereka seorang Maghribi. Ketika itu,
di TV parabola ada rancangan seorang ulama Mesir yaitu Abu Ishaq al-Huwaini.
Dengan bangganya orang Maghribi tersebut berkata, beliau ada Muhaddith zaman
ini. Di kota lain pula, penulis bertemu dengan salah seorang kawan Maghribi yang dahulu terkenal dengan
kesalafiannya. Setelah beberapa waktu tinggal bersama penulis, beliau sudah
sangat lembut untuk memahami amalan-amalan penulis yang berpegang pada
hujjah-hujjah Asy'ariyyah dan Syafi'iyyah. Ketika banyak berdiskusi, penulis
sentiasa menunjukkan kepada beliau rujukan dan hujjahnya. Dengan ini beliau
sudah banyak berlembut. Akan tetapi pernah pada satu waktu, perdebatan terjadi
antara ulama-ulama di Mesir. Beliau sampai mengeluarkan pandangan yang negative
terhadap Prof. Dr. Ali Jum'ah dengan istilah mufti diktator Hosni Mubarak, dan
lain-lain. Di satu sisi, keta'asuban terhadap Abu Ishaq al-Huwaini juga
terlihat padanya.
[9] Lihat nukilan Youtube
demonstrasi Salafi terhadap Mufti Ali Jum'ah: http://www.youtube.com/watch?v=TfbAUtQm62o dan lihatlah bagaimana kesederhanaan ulama
ASWAJA dalam membela Prof. Dr. Ali Jum'ah: http://www.youtube.com/watch?v=ejn7VC6gDFk&feature=colike
. Bagi yang tidak memahami Arab sila baca:
http://www.nu.or.id/page/id/dinamic_detil/1/34532/Warta/Solidaritas_Al_Azhar_Dukung_Mufti_Mesir_atas_Pelecehan_Kelompok_Wahhabi.html
[10] http://www.marocislam.com/ar/detail.aspx?id=1793&z=29
[11] Idris bin Ahmad
Khalifah, al-‘Aqidah al-‘Asy’ariyyah, 342.
[12] Walaubagaimanapun,
ustaz-ustaz di Jami' Qarawiyyin tidak lupa untuk mengukuhkan hujjah-hujjah
Asy'ariyyah seperti menyangkal yang berpendapat semua bid'ah adalah sesat.
Bahkan Dr. Marini, seorang pensyarah di University Sidi Muhammad Ben Abdillah,
dan juga tenaga pengajar di Masjid Qarawiyyin ketika mengajar pernah
menerangkan kesalahpahaman tentang konsep bid'ah. Dr. Muha Ouso'u, yang juga
mengajar di University Sidi Muhammad Ben Abdillah, dan Masjid Qarawiyyin,
pernah menyatakan bahwa dengan adanya Rasulullah SAW tidak melakukan sesuatu
bukan berarti perkara itu haram secara syarak.
[13] Salah satu pernyataan
ini, penulis dapatkan dari istri kepada salah satu dari cucu-cicit Imam
al-Jazuli, pengarang Dalail al-Khoirat, di kota Fes.
[14] Ini adalah pengecualian buku-buku al-Ghumari sendiri.
[15] Untuk mengenali beliau
sila layari: http://akitiano.blogspot.com/2011/10/kenali-ulama-ulama-maghribi.html
[16] Mungkin pemahaman doktrin Salafi yang diserapi oleh ulama Maghribi
adalah seperti tafsiran beberapa ulama abad awal ke 20 seperti Abd al-Rahman
Hasan Jabnakeh al-Midani. Lihat: Abd al-Rahman Hasan Jabnakeh al-Midani, al-Aqidah
al-Islamiyyah wa Ususuha (Damascus: Dar al-Qalam, 2010), 218-219.
[17] Beliau dikenal sebagai ulama yang disukai sama ada dari golongan
Asy'ariyyah ataupun puak Salafi di Maghribi ini. Sila baca biografi tentang
beliau di wikipedia: http://ar.wikipedia.org/wiki/%D9%81%D8%B1%D9%8A%D8%AF_%D8%A7%D9%84%D8%A3%D9%86%D8%B5%D8%A7%D8%B1%D9%8A
[18] Semua amalan ini
adalah perkara yang masih khilaf bahkan majority ulama berpendapat bahwa ia
adalah boleh. Sila baca kitab al-Ajwibah al-Ghaliyyah. Untuk masalah kubur yang
berada dalam zawiyah adalah zawiyah Imam tijani di mana, maqam Imam Ahmad
Tijani berada di situ. Akan tetapi, kalau ditanya kepada para pengikut tarikat
Tijani di situ, mereka tidak pernah bersolat atau menyembah Imam Tijani. Hanya
saja zawiyah tersebut memang dijadikan tempat solat fardhu, dan maqam Imam
Tijani pun berada di belakang saf Imam dan sebagian makmum. Ini seperti di
maqam Rasulullah SAW di Madinah Munawwarah.
[19] Baca kitab seperti Mafahim Yajib an Tushahhah, al-Ajwibah
al-Ghaliyyah, al-Durar al-Saniyyah, dan lain-lain.
4 comments:
السلام عليكم ورحمة الله
Alfu mabruk ya akhi, satu pencerahan yang sangat baik.. hampir memberi gambaran menyeluruh. Walapun ada sedikit yang mungkin perlu diperhaluskan lagi. Mungkin boleh ditambah juga nanti tentang keluarga Kattani.
Mohon izin untuk dikongsikan..
wassalam..
Wassalam..
Yang mana perlu diperhalukan lagi kalau ana boleh tahu?
Jazakallah...
- Masalah ta'wil dan tafwidl.. kerana kedua-duanya juga adalah mazhab Asya'irah spt disebut dalam matan Jawharah:
و كل نص أوهم التشبيها
أوله أو فوضه ورم تنزيها
Adapun Salafiyyah, ramai orang muda bersemangat yang terpengaruh keliru dengan faham Ibn Taymiyyah. Ada yang sangka, mazhabnya tafwidh, bahkan setengah ulama Hanbali juga menyangka demikian spt. Syeikh Mar'i al-Karami, padahal mazhabnya adalah ithbat mutlak yang agak berlebihan. Inilah hakikat faham Wahhabiyyah. Tokoh-tokoh mereka mencemuh sesiapa yang berfaham tafwidh.
- Kata-kata: طريقة السلف أسلم وطريقة الخلف أعلم وأحكم telah dikritik dengan hebat oleh Ibn Taymiyyah dan diikuti juga oleh Wahhabiyyah. Kata-kata ini sebenarnya punya tafsiran yang makbul, namun dicemuh oleh mereka jika kita berhujah dengannya.
Mohon maaf jika ada kekhilafan. Nanti tulis pula tentang ulama-ulama dari keluarga Kattani :)
Wassalam..
Untuk yang item pertama: Ana memilih pendapat yg diajarkan oleh Tok Guru ana sendiri yaitu KH Thoifur Purworejo yg merupakan murid kepada Sayyid Muhammad Alawi al-Maliki. Beliau berpendapat seperti gurunya, bahwa masalah Ibn Taimiyyah kita tidak boleh menghukum sepenuhnya kepada beliau sebab fase pemikiran Ibn Taimiyyah yg memang boleh berubah. Menurut sebuah riwayat bahwa Ibn Taimiyyah tidaak seperti yang dianggap oleh puak2 wahabi yg ghulwu. Perkara ini juga didukung oleh Dr. Wahbah al-Zuhayli dan lain2. Ana memang tidak suka dengan mujassimah, tapi kalau hanya mujarrad Istbat tapi tidak sampai memberi makna ayat2 mustasyabihat tersebut, maka ana masih mengkategorikan sebagai Tafwidl seperti Imam Abu Hanifah.
Item ke 2: Kritikan mereka terhadap perkara ini memang ada yang ghulwu ada yg tidak. Itu masalah mereka yang ghulwu saja. Begitu juga dengan aliran Asy'ariyyah ada yg ghulwu sampai terlalu mudah mengkafirkan orang. Satu ajaran Sayyid Muhammad Alawi, bahwa segala sifat ghulwu perlu dijauhi. Pesan ini juga diajarkan oleh Syeh Afeefuddin kepada Penulis.
Terima kasih atas kritik. untuk masalah keluarga Kattani insya Allah ana akan tulis. Mereka Muhaddits Fes, tapi keluarga mereka sudah tidak banyak di sini.
Post a Comment