Setiap kali terjadinya hari raya Eid Adha atau Eid Fitri pada hari Jumaat, maka banyaklah pula orang yang bertanya tentang kewajiban melakukan solat Jumaat pada hari itu.
Maka untuk menjawab persoalan ini, saya katakan
ini adalah khilaf mazhab antara Hanbali dan 3 Mazhab yang lain. Menurut 3
mazhab yang lain, bahwa melakukan solat Zuhur adalah tetap wajib kerana solat
Eid tidak berarti mengugurkan solat Jumaat. Menurut Maliki tetap wajib
sebagaimana termaktub dalam kitab Syarh Mukhtashar Khalil oleh al-Kharshi Juz 2
P. 93:
أو
شهود عيد أضحى أو فطر إذا وافق يومها لا يباح التخلف عنها ولو أذن الإمام في التخلف
وسواء كان مسكن من شهد العيد داخل المصر أو خارجه
Mazhab Hanafi pula
tersebut di dalam kitab Tabyin al-Haqa'iq oleh al-Zaila'i Juz 2 P. 224:
وفي الجامع الصغير عيدان اجتمعا
في يوم واحد فالأول سنة والثاني فرض ولا يترك واحد منهما
yaitu solat yang
pertama (Eid) adalah sunat dan solat kedua (Jumaat) adalah fardhu.
Sedangkan menurut mazhab Syafi'I tersebut dalam
kitab Bughyah al-Mustarsyidin oleh Ba'alwi:
(مسألة) : فيما إذا وافق يوم الجمعة يوم العيد ففي الجمعة أربعة مذاهب
، فمذهبنا أنه إذا حضر أهل القرى والبوادي العيد وخرجوا من البلاد قبل الزوال لم تلزمهم الجمعة
وأما أهل البلد فتلزمهم.
Maka kesimpulan mazhab Syafi'I kita, kalau
bagi orang perdalaman yang jauh dari masjid Jami' maka mereka dapat keringanan
untuk meninggalkan Jumaat, sedangkan bagi yg tinggal di bandar atau dekat
dengan masjid Jami' maka solat Jumaat tetap diwajibkan kerana tidak susah
baginya untuk melakukan perjalanan ke masjid untuk menunaikan kedua solat
tersebut.
Sedangkan yang memperbolehkan meninggalkan
Jumaat adalah mazhab Hanbali seperti yang diriwayatkan oleh Ibn Qudamah dalam
kitab al-Mughni Syarah al-Kabir Juz 2 P. 105: "وإن اتفق عيد في يوم جمعة , سقط حضور الجمعة عمن صلى العيد
, إلا الإمام , فإنها لا تسقط عنه إلا أن لا يجتمع له من يصلي به الجمعة".
Kesimpulannya, dengan hadirnya solat Eid, berarti menghilangkan kewajiban
menghadiri solat Jumaat, tapi bukan menghilangkan kewajiban solat pada siang
tersebut. Oleh itu, mereka tetap mewajibkan solat Zuhur.
Dalil menurut Majority ulamayang mewajibkan
solat Jumaat adalah kerana umumnya ayat dan khabar tersebut. Lebih-lebih lagi
kedua solat tersebut dianggap wajib, maka salah satunya tidak boleh mengugurkan
yang lain pula, seperti solat Eid tidak dapat mengugurkan solat Zuhur.
Sedangkan dalil mazhab Hanbali adalah hadis
riwayat Iyas bin Abi Ramlah asy-Syami: "شهدت معاوية يسأل زيد
بن أرقم، هل شهدت مع رسول الله صلّى الله عليه وسلم عيدين اجتمعا في يوم واحد؟ قال:
نعم، قال: فكيف صنع؟ قال: صلى العيد، ثم رخص في الجمعة فقال: « من شاء أن يصلي فليصل
» أو « من شاء أن يجمّع فليجمِّع »".
("Saya melihat Mu'awiyah bin Abi Sufyan bertanya kepada Zaid bin
Arqam RA., "Apakah ketika bersama Rasulullah saw. engkau pernah menjumpai
dua hari raya bertemu dalam satu hari?" Zaid bin Arqam menjawab, "Ya,
saya pernah mengalaminya". Mu'awiyah bertanya lagi, "Apa yang
dilakukan Rasulullah saw. ketika itu?" Dia menjawab, "Beliau
melakukan shalat Ied dan memberi keringanan untuk meninggalkan shalat Jumat.
Beliau bersabda, "Barangsiapa ingin melakukan shalat Jumat maka
lakukanlah." Atau riwayat lain "Barangsiapa yang ingin
mengumpulkan maka kumpulkanlah"). Riwayat Abu Daud dan Ahmad.
Dari sini menunjukkan secara jelas bahwa keguguran
Jumaat di sini adalah mengugurkan kehadiran bukan mengugurkan kewajiban Jumaat
itu sendiri. Maka hukumnya di sini seperti orang yang sakit yang ada uzur atau
kesibukan yang memperkenanan meninggalkan Jumaat. Bukan berarti mengugurkan
kewajibannya.
Juga ada riwayat dari Abu Hurairah RA.: عن رسول الله صلّى الله عليه وسلم قال: « اجتمع في يومكم
هذا عيدان، فمن شاء أجزأه من الجمعة، وإنا مجمّعون »
(Dari Baginda
Rasulullah SAW bersabda: "Pada hari ini telah bertemu dua hari raya.
Barang siapa tidak ingin menunaikan shalat Jumat, maka shalat Ied ini sudah
menggantikannya. Sedangkan kami akan tetap menunaikan shalat Jumat."). Riwayat Ibn Majah.
Walau bagaimanapun, ketentuan ulama Syafi'I
yang memperkenankan orang perdalaman untuk meninggalkan Jumaat adalah untuk
balik ke rumah mereka sebelum masuknya waktu Jumaat, kerana kalau mereka berada
di Masjid Jami' ketika dikumandangkan azan Jumaat, maka tentulah mereka wajib
menghadiri Jumaat. Illat sebenar diperbolehkan meninggalkan Jumaat adalah
kerana meringankan mereka yang terpaksa datang jauh untuk solat Eid, lalu kalau
pulang, dan ingin berangkat kembali untuk solat Jumaat maka ditakutkan terlepas
waktu lagi. Maka kalau mereka meninggalkan perjalanan pulang ke perdalaman,
maka hukumnya tetap seperti hukum asal yaitu wajib melaksanakan Jumat. (Buka
Bujayrami ala al-Khatib Juz 2 P. 167 dan al-Mausu'ah al-Fiqhiyyah Juz 27 P. 209).
Sesuai dengan kondisi kita yang berada di
Morocco, maka saya mensarankan untuk tetap melakukan solat Jumaat walaupun kita
sudah melakukan solat Eid. Ini diberpegang pada kaedah "الخروج من الخلاف مستحب"
(keluar dari kontraversi adalah dianjurkan). Pernyataan ini juga seperti yang
termaktub di al-Mausu'ah al-Fiqhiyyah: "
والأفضل له حضورها خروجا من الخلاف"
(Yang lebih afdal baginya adalah menghadiri Jumaat kerana keluar daripada
khilaf).
Wa Allahu a'lam...
No comments:
Post a Comment