Salah satu amalan yang ditentang oleh sekelompok kecil orang yang sebenarnya masih sangat awam dalam ilmu agama adalah masalah mengusap wajah setelah solat. Mereka berpendapat bahwa ini adalah bid'ah kerana Nabi Muhammad SAW tidak pernah melakukan. Maka dari itu, perkara ini perlulah dijawab secara ilmiah.
Seperti yang telah banyak dibahas, adanya ditinggalkan Nabi Muhammad SAW bukan berarti perkara tersebut adalah bid'ah yang sesat @ haram @ kalau melakukan maka akan masuk neraka.
Maka dalam hal ini, seorang ulama pembenteng Ahli Sunnah wal Jamaah di Indonesia telah menjawab isu ini di dalam kitabnya berjudul al-Hujjaj al-Qath'iyyah fi Shihhah al-Mu'taqadat wa al-Amaliyyah al-Nahdliyyah, Page 66:
Adanya Rasulullah SAW itu mengusap wajahnya dengan kedua belah tangannya setelah setiap kali doa. Telah terdapat di dalam sebagian Hadis-Hadis seperti berikut:
عَنِ السَّائِبِ بْنِ يَزِيدَ عَنْ أَبِيهِ أَنَّ النَّبِىَّ -صلى الله عليه وسلم- كَانَ إِذَا دَعَا فَرَفَعَ يَدَيْهِ مَسَحَ وَجْهَهُ بِيَدَيْه
diceritakan dari al-Saib bin Yazid dari Bapaknya bahawa Nabi SAW adanya beliau ketika berdoa mengangkat kedua belah tangannya lalu mengusap wajahnya dengan kedua belah tangan. (Riwayat Sunan Abu Daud, no. 1275)
Begitu juga disunnahkan bagi orang yang telah solat untuk mengusap wajahnya dengan kedua belah tangannya, kerana sesungguhnya solat secara bahasa adalah doa, kerana terkandung di dalamnya beberapa doa kepada Allah Yang Menjadikan Mahasuci-Nya Ta'ala. Maka barangsiapa solat maka dia benar-benar telah berdoa kepada Allah azza wajalla. Maka yang kukuh dengan ini, disunnahkan bagi orang tersebut untuk mengusap wajahnya setelah setiap kali solat.
Berkata Imam Nawawi di dalam Kitab al-Azkar:
وروينا في كتاب ابن السني ، عن أنس رضي الله عنه ، قال : كان رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا قضى صلاته مسح جبهته بيده اليمنى ، ثم قال : أشهد أن لا إله إلا الله الرحمن الرحيم ، اللهم أذهب عني الهم والحزن
Dan aku meriwayatkan di dalam kitab Ibn al-Sinni dari Anas RA. berkata: Adanya Rasulullah SAW ketika selesai solatnya, beliau mengusap dahinya dengan tangannya yang kanan lalu berdoa: "Aku bersaksi bahawasanya tidak ada tuhan kecuali Dia Zat Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang, YA Allah, hilangkanlah dariku kesusahan dan kesedihan" (al-Azkar, 69).
Telah dikukuhkan juga perkara ini oleh Imam al-Syaukani dalam kitabnya Tuhfah al-Zakirin dengan ulasan status hadis:
هذا الحديث أخرجه الطبراني والبزار كما قال المصنف رحمه الله وهو من حديث أنس ابن مالك رضي الله عنه قال "كان النبي صلى الله عليه وسلم إذا صلى وفرغ من صلاته مسح بيده وقال إلخ" وأخرجه ابن السني من حديثه أيضا بلفظ " كان رسول الله صلى الله عليه وسلم "إذا قضى صلاته مسح جبهته بيده اليمنى ثم قال أشهد أن لا إله إلا الله هو الرحمن الرحيم الحمد لله اللهم أذهب عني الهم والحزن " قال في مجمع الزوائد بعد إخراج هذا الحديث: وفي إسناده زيد العمى وقد وثقه غير واحد وضعفه الجمهور وبقية رجال أحد إسنادي الطبراني ثقات وفي بعضهم خلاف وقد تقدم تفسير الهم والحزن فلا نعيده وأخرجه أيضا من حديثه الخطيب في التاريخ بلفظ " كان إذا صلى مسح بيده ". اهـ تحفة الذاكرين للشوكاني
Maka jadilah perkara tersebut sebagai dalil bahwa sesungguhnya mengusap wajah itu disyariatkan di dalam agama, dengan pengetahuan bahwasanya Nabi SAW juga mengamalkannya.
Seperti yang telah banyak dibahas, adanya ditinggalkan Nabi Muhammad SAW bukan berarti perkara tersebut adalah bid'ah yang sesat @ haram @ kalau melakukan maka akan masuk neraka.
Maka dalam hal ini, seorang ulama pembenteng Ahli Sunnah wal Jamaah di Indonesia telah menjawab isu ini di dalam kitabnya berjudul al-Hujjaj al-Qath'iyyah fi Shihhah al-Mu'taqadat wa al-Amaliyyah al-Nahdliyyah, Page 66:
Adanya Rasulullah SAW itu mengusap wajahnya dengan kedua belah tangannya setelah setiap kali doa. Telah terdapat di dalam sebagian Hadis-Hadis seperti berikut:
عَنِ السَّائِبِ بْنِ يَزِيدَ عَنْ أَبِيهِ أَنَّ النَّبِىَّ -صلى الله عليه وسلم- كَانَ إِذَا دَعَا فَرَفَعَ يَدَيْهِ مَسَحَ وَجْهَهُ بِيَدَيْه
diceritakan dari al-Saib bin Yazid dari Bapaknya bahawa Nabi SAW adanya beliau ketika berdoa mengangkat kedua belah tangannya lalu mengusap wajahnya dengan kedua belah tangan. (Riwayat Sunan Abu Daud, no. 1275)
Begitu juga disunnahkan bagi orang yang telah solat untuk mengusap wajahnya dengan kedua belah tangannya, kerana sesungguhnya solat secara bahasa adalah doa, kerana terkandung di dalamnya beberapa doa kepada Allah Yang Menjadikan Mahasuci-Nya Ta'ala. Maka barangsiapa solat maka dia benar-benar telah berdoa kepada Allah azza wajalla. Maka yang kukuh dengan ini, disunnahkan bagi orang tersebut untuk mengusap wajahnya setelah setiap kali solat.
Berkata Imam Nawawi di dalam Kitab al-Azkar:
وروينا في كتاب ابن السني ، عن أنس رضي الله عنه ، قال : كان رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا قضى صلاته مسح جبهته بيده اليمنى ، ثم قال : أشهد أن لا إله إلا الله الرحمن الرحيم ، اللهم أذهب عني الهم والحزن
Dan aku meriwayatkan di dalam kitab Ibn al-Sinni dari Anas RA. berkata: Adanya Rasulullah SAW ketika selesai solatnya, beliau mengusap dahinya dengan tangannya yang kanan lalu berdoa: "Aku bersaksi bahawasanya tidak ada tuhan kecuali Dia Zat Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang, YA Allah, hilangkanlah dariku kesusahan dan kesedihan" (al-Azkar, 69).
Telah dikukuhkan juga perkara ini oleh Imam al-Syaukani dalam kitabnya Tuhfah al-Zakirin dengan ulasan status hadis:
هذا الحديث أخرجه الطبراني والبزار كما قال المصنف رحمه الله وهو من حديث أنس ابن مالك رضي الله عنه قال "كان النبي صلى الله عليه وسلم إذا صلى وفرغ من صلاته مسح بيده وقال إلخ" وأخرجه ابن السني من حديثه أيضا بلفظ " كان رسول الله صلى الله عليه وسلم "إذا قضى صلاته مسح جبهته بيده اليمنى ثم قال أشهد أن لا إله إلا الله هو الرحمن الرحيم الحمد لله اللهم أذهب عني الهم والحزن " قال في مجمع الزوائد بعد إخراج هذا الحديث: وفي إسناده زيد العمى وقد وثقه غير واحد وضعفه الجمهور وبقية رجال أحد إسنادي الطبراني ثقات وفي بعضهم خلاف وقد تقدم تفسير الهم والحزن فلا نعيده وأخرجه أيضا من حديثه الخطيب في التاريخ بلفظ " كان إذا صلى مسح بيده ". اهـ تحفة الذاكرين للشوكاني
Maka jadilah perkara tersebut sebagai dalil bahwa sesungguhnya mengusap wajah itu disyariatkan di dalam agama, dengan pengetahuan bahwasanya Nabi SAW juga mengamalkannya.
13 comments:
HUKUMnya tetap BIDAAH.... Rasulullah SAW tidak melalkukannya... hadis itu tidak dan kurang tepat.... sila gunakan hadis-hadis nabi yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah, Bukhari dan Muslim... sekiranya tiada, maka ini jelas tiada nas mengatakan demikian... dan mengusap muka setelah berdoa angkat tangan juga Bidaah... begitu juga dengan mengangkat tangan berdoa selepas solat fardhu...
juga tiada dilakukan oleh Rasulullah SAW....
banyak perkara bidaah yang dilakukan oleh masyarakat Islam zaman sekarang.... sila rujuk hadis2 Nabi yang diriwayatkan oleh abu hurairah, Bukhari dan Muslim....ini sahaja periwayat yang boleh diyakini kesahihannya.... selain Mutafakkun alaih....
Assalamu'alaikum,
Nampaknya pengetahuan anda mengenai kitab hadith sahih amat cetek sekali Silzack Khairol.
Oh ya, perbuatan anda menggunakan nick Silzack Khairol tidak pernah dibuat Oleh Rasulullah, dan Rasulullah, para sahabat dan salafussoleh yang lain tidak pernah menghukum bid'ah pada amalan ibadah yang ada sandaran dari Al Quran dan Hadith. Ini bermakna anda sendiri telah melakukan bid'ah. Na'uzubillah
salam.btul 2 silzack...zaman skrng ramai org bt perkara bid'ah....iaitu mreka slalu membid'ahkn perkara sunat yg da sandarannya dr nas n amalan ulamak...suka membid'ahkn amalan inilah bid'ah yg memberhaya..
Salam kepada silzack...
Terima kasih kerana sudi memberi comment di blog ana...
Tapi jujur, antum masih muda dan masih perlu belajar lebih banyak...
Adanya menistinbat hukum (proses pembetukan hukum) dalam Islam tidaklah selalu hanya merujuk kepada Bukhari dan Muslim..apatah lagi kata2 saudara merujuk ke hadis Abu Hurairah sahaja? dan Bukhari dan Muslim sebagai perawi yang mentadwinkan hadis2 sahih mereka?
Ini sangat sesat lagi menyesatkan...berapa banyak hukum Islam yang terbentuk dari hadis2 selain mereka seperti hadis Aisyah yang memang sangat banyak hadis yang diriwayatkan oleh Ummu al-Mukminin ini...juga jangan lupa, adanya tidak ditemukan hadis bukan berarti hukum itu tidak dapat dibentuk?
Para ulama telah sepakat bahwa selain dari al-Qur'an dan Hadis, hukum terbentuk dari sisi Ijmak, dan Qiyas...
Ada juga alat2 lain dalam menetapkan hukum, seperti istishhab, maslahah mursalah, urf, sadd al-zara'i' dan lain2...
Juga saudara harus tahu, tidak semestinya hadis yang sahih dapat diamalkan atau dijadikan hukum...ada juga hadis-hadis yang sahih bahkan mutawatir tidak dijadikan sandaran hukum kerana ia dimansukhkan..belum lagi mungkin adanya hadis yang sahih, akan tetapi makna yang terkandung memiliki arti yang lain berdasarkan qarinah-qarinah yang telah diajarkan oleh para ulama kita melalui ilmu2 usul fiqh dan lain2...
So, kesimulannya saudara silzack, sila mengaji lebih dalam..saya suka dgn orang yang semangat..tapi ilmu juga perlu...
silzack khairol merupakan seorang penulis buku fantasi dan sains. Hanya sebagai makluman.
beliau sebenarnya seorang anak muda dari sekolah sekular yang tidak ada latar belakang pengajian agama (pondok atau salafi), tetapi berminat dgn agama.. tidak tahu siapa gurunya yg sebenar..
wallahu alam..
amalan sampai tapi cara yang dilakukan salah? rujuk: http://ibnyusof.blogspot.com/2011/05/ulasan-terhadap-risalah-sampaikah.html
Assalam...
Kepada saudara silzack..sebaiknya saudara mengaji dulu apa hukum melakukan sesuatu yang belum ada nas sama sekali.
Juga memahami konteks bid'ah...saudara harus membaca kitab mafhum al-Bid'ah, dan juga kitab usul fiqh yang lain...
Hukum dapat terbentuk tidak harus hanya ada di dalam al-Qur'an dan Sunnah, apatah lagi melihat dalam memahami sebuah ayat perlu tahu cara2 tertentu...
Kita juga ada ijmak, qiyas, maslahah mursalah, sadd al-zara'i, urf, istihsan, syar'u man qablah, dan lain2...
Apakah saudara memiliki semua ilmu tersebut sehingga berani menghukum haram bahkan bid'ah???
bung SILZACK KHAIROL. Kalau anda berfikir itu bid'ah karena tak dilakukan oleh rasul. Tindakan andapun sekarang termasuk bid'ah. Ana tanya, jaman rasul ada internet tidak?jmn rasul ada jam tangan tidak? Kalau pendapat anda yg rasul tidak gunakan dan tdk ada di jamannya = bid'ah. Berarti semua tingkah laku, apa yg anda kenakan, apa yg anda gunakan skg juga, berarti anda juga telah mempraktekan bid'ah. belajarlah dahulu sebelum berbicara.
"apakah sama orang yang mengetahui dengan orang yang tidaak mengetahui"
Salam...
Pohon Ustaz dapat mentahhrijkan status hadis yang Imam Nawawi bawa dalam al-Adzkar ni. Apabila status hadis ini belum ditakhrijkan, bagaimana boleh dijadikan hujjah...
Saya akan sabar menunggu takhrij status dari Ustaz..
Wassalam.
1 - أن النبي صلى الله عليه وسلم كان إذا صلى وفرغ من صلاته مسح بيمينه على رأسه وقال بسم الله الذي لا إله إلا هو الرحمن الرحيم اللهم أذهب عني الهم والحزن وفي رواية مسح جبهته بيده اليمنى وقال فيها اللهم أذهب عني الغم والحزن
الراوي: أنس بن مالك المحدث: الهيثمي - المصدر: مجمع الزوائد - الصفحة أو الرقم: 10/113
خلاصة حكم المحدث: فيه زيد العمي وقد وثقه غير واحد وضعفه الجمهور وبقية رجال أحد إسنادي الطبراني ثقات وفي بعضهم خلاف
2 - كان رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا قضى صلاته مسح جبهته بيمينه ثم يقول بسم الله الذي لا إله غيره اللهم أذهب عني الهم والحزن ثلاثا
الراوي: أنس بن مالك المحدث: ابن عدي - المصدر: الكامل في الضعفاء - الصفحة أو الرقم: 7/199
خلاصة حكم المحدث: غير محفوظ
3 - كان رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا سلم من صلاته مسح جبهته بيده اليمنى ، وقال : باسم الله الذي لا إله إلا هو الرحمن الرحيم ، اللهم أذهب عني الهم والحزن
الراوي: أنس بن مالك المحدث: أبو نعيم - المصدر: حلية الأولياء - الصفحة أو الرقم: 2/342
خلاصة حكم المحدث: غريب من حديث معاوية تفرد به عنه زيد العمي بصري فيه لين
4 - كان رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا قضى صلاته مسح جبهته بيمينه ثم يقول : بسم الله الذي لا إله غيره اللهم أذهب عني الهم والحزن ثلاثا
الراوي: أنس بن مالك المحدث: ابن القيسراني - المصدر: ذخيرة الحفاظ - الصفحة أو الرقم: 3/1757
خلاصة حكم المحدث: [فيه] كثير بن سليم متروك الحديث
5 - كان رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا قضى صلاته مسح جبهته بيده اليمنى ثم قال : أشهد أن لا إله إلا الله الرحمن الرحيم اللهم اذهب عني الهم والحزن
الراوي: أنس بن مالك المحدث: ابن حجر العسقلاني - المصدر: الفتوحات الربانية - الصفحة أو الرقم: 3/57
خلاصة حكم المحدث: ضعيف جدا
http://dorar.net
itu la mslahnya....blajar hnya ikut-ikutan..Taksub kepada seorng guru...yang tak tahu latar belakang agamanya....Blajar la menghormati ulama' salafus saolleh terdahulu...Siapa kita nak dibngdingkn dgn ulama'2 muktabar terdahulu yg hafal beribu2 hadis...En SILZACK KHAIROL ada hafal hadis nyak tu? Pegi la mengaji lagi...datang ke kuliah2 di masjid...Jgn satu masjid je...pegi merata masjid...bahaya tu...kenyataan yg En SILZACK KHAIROL keluarkan..takut2 memakan diri sendiri...Renung2 kan dan selamat beramal...
Saya cadangkan supaya penulis tampil ke depan berjumpa dgn kementeriqn tertentu jika benar buku 40 hadis palsu itu boleh dipertikaikan...supaya penjualannya boleh disekat Dan masyarakat dapat dibetulkan. sebab kerab juga majlis ilmu menggarap intipati buku tersebut. So sapa rasa benar tampil. Orang ramai bila buku itu terjual dengan kebenaran berertii isi dalamnya juga benar ... Oleh itu pls tampil kehadapan.
هذا الحديث أخرجه الطبراني والبزار كما قال المصنف رحمه الله وهو من حديث أنس ابن مالك رضي الله عنه قال "كان النبي صلى الله عليه وسلم إذا صلى وفرغ من صلاته مسح بيده وقال إلخ" وأخرجه ابن السني من حديثه أيضا بلفظ " كان رسول الله صلى الله عليه وسلم "إذا قضى صلاته مسح جبهته بيده اليمنى ثم قال أشهد أن لا إله إلا الله هو الرحمن الرحيم الحمد لله اللهم أذهب عني الهم والحزن " قال في مجمع الزوائد بعد إخراج هذا الحديث: وفي إسناده زيد العمى وقد وثقه غير واحد وضعفه الجمهور وبقية رجال أحد إسنادي الطبراني ثقات وفي بعضهم خلاف وقد تقدم تفسير الهم والحزن فلا نعيده وأخرجه أيضا من حديثه الخطيب في التاريخ بلفظ " كان إذا صلى مسح بيده ". اهـ تحفة الذاكرين للشوكاني
Post a Comment