Saturday, September 19, 2009

Selamat Hari Raya Ied al-Fitri.....1430 H

Saya mengucapkan selamat hari raya ied al-Fitri kepada semua umat Muslim yang bahagia....maafkan saya kalau ada salah dan silap.....bagi umat Islam di Malaysia, saya ingin berkungsi ilmu bahwa adalah salah dalam bahasa Arab mengatakan selamat hari raya Aidil Fitri...kerana ia adalah Ied dengan dibaca katsrah ainnya dalam bahasa Arab bukan 'Aid dengan dibaca fathah ainnya...itulah sepengatahuan saya...kalau mungkin ada dalam kamus ataupun qaul Arab yang berpendapat lain maka ingatkanlah saya...

Selain dari penetapan awal bulan adalah dengan Ru'yah...hisab hanya sebagai mengetahui imkannya saja (atau menebak kemungkinan dapat ru'yah atau tidak)...dan menurut Ibn Hajar hisab dapat menolak syahadah-syahadah yang tidak benar...seperti kejadian Lebaran Tahun 2007 yaitu syahadah yang rusak di daerah Cakung Bekasi....

Untuk tahun ini, Alhamdulillah di Indonesia telah sukses ru'yah di dua tempat yaitu Sukabumi dan Masjid Agung Semarang yang mana kedua tempat tersebut telah di Ru'yah oleh ahli falak dan juga diangkat sumpah oleh hakim Peradilan Agama serta disaksikan juga oleh orang banyak....Maka 1 Syawal adalah tanggal 20 September 2009 yaitu hari Ahad besok....

Satu pesan dari saya, harap semua umat Islam tetap meletakkan nasib 1 Syawal pada keputusan pemerintah, karena Ibarat dari berbagai fatwa ulama menetapkan "حكم الحاكم يرفع الخلاف"....

Selanjutnya....marilah kita bertakbir........




Oh yA Lupa!!!! lepas Solat Raya tak boleh takbir...so kita tukar dengan lagu raya favorite ana......


1 comment:

fadz said...

hehehe, bukan main, selamat hari raya bro!