Monday, September 8, 2014

Pujian Shaykh Muhammad Abu al-Huda al-Ya'qubi Kepada Raja Morocco

Pada hari Jumaat, 10 Dzu al-Qa'dah 1435 H, Shaykh Muhammad Abu al-Huda al-Ya'qubi telah melaksanakan hajat beliau iaitu kenduri pernikahan beliau yang dilaksanakan di kediaman beliau, Rabat, Morocco. Penulis sempat menghadiri acara yang penuh barokah ini sekaligus disertai para jemputan dari kalangan ulama seluruh dunia; seperti Shaykh Faisal Abdul Razak, salah seorang ulama Canada yang juga merupakan khalifah Shaykh al-Ya'qubi; Prof. Dr. Idris al-Fasi al-Fihri, Imam Besar Masjid Qarawiyyin yang juga menjabat sebagai ulama besar Qarawiyyin University; dan banyak ulama lain.

Syaikh Muhammad Abu al-Huda al-Ya'qubi
Pada acara tersebut, Sahibul Hajat telah memberikan buku yang berisi pujian-pujian kepada junjungan Rasulullah SAW sempena menyambut pernikahan ini. Bagi beliau tiada yang lebih utama untuk dilakukan pada malam berkumpul sambil bergembira selain berselawat mengenang dan memuji sebaik-baik makhluk di dunia ini. Buku ini berjudul "تشنيف الأسماع بجواهر المديح والسماع" (Menikmati pendengaran dengan permata-permata pujian dan mendengarkan). Menariknya, buku ini merupakan sejumlah pujian-pujian yang dikarang oleh pujangga-pujangga sufi sejak beratus tahun dahulu.

Kitab Tasynif al-Asma' bi Jawahir
al-Madih wa al-Asma'


Kitab kecil ini dimulai dengan pujian Shaykh Muhammad Abu al-Huda al-Ya'qubi terhadap Raja Morocco yang memberi perlindungan kepada beliau kerana situasi yang tidak aman di Syria, iaitu Amir al-Mukminin dan Penjaga agama DYMM Raja Muhammad VI (semoga Allah menolongnya). Bayt-bayt syair tersebut adalah seperti berikut:

أرى في وجهك النبوي نورا # بديع الحسن كالسحر الحلال
تحب الصالحين وأنت منهم # وفيك تجمعت غرر الخصال
ملكت قلوب شعبك لا بمال # ولكن بالتواضع والفعال
هنيئا للبلاد بكم مليكا # تقود الشعب نحو ذرى المعالي
هنيئا للبلاد بكم إماما # يصون الدين من خطر انتحال
أقر الله عينك في ولي # لعهدك يافع حسن الخصال
وشد الله أزرك في شقيق # رشيد بالمفاخر ذي اشتمال
وأبقى الله هذا البيت عزا # لأمتنا وحرزا للكمال


Aku melihat pada wajahmu yang bersifat nabi seperti cahaya,
Keindahan yang cantik layaknya pesona yang halal;
Engkau mencintai para salihin dan engkau termasuk dari mereka,
Dan pada engkau jualah terkumpul segala kesempurnaan budi pekerti;
Engkau memiliki hati-hati rakyatmu bukan dengan harta,
Akan tetapi dengan sifat tawaduk dan tindakan;
Bahagialah bagi negara sebab engkau sebagai Raja,
Engkau memimpin rakyat seperti harga kemulian yang sangat tinggi;
Bahagialah bagi negara sebab engkau sebagai Pemimpin,
Menjaga agama dari bahayanya penipuan;
Allah menenangkan matamu dengan waktu,
Kepimpinanmu pada waktu yang sangat muda dan baik keadaannya;
Semoga Allah melebihkan kekuatanmu melalui saudara,
"Rasyid" dengan kebanggaan yang ia miliki;
Semoga Allah mengabadikan bayt-bayt Syair ini dengan keagungan,
Bagi umat kita dan menjaganya untuk kesempurnaan!

Sungguh indah lantunan-lantutnan Syair memuji Raja Muhammad VI dalam buku ini. Bahkan Shaykh Abu al-Huda juga menetapkan bahawa Raja Muhammad VI adalah penjaga Ahli Sunnah Wal Jamaah, yang bermanhaj Abu al-Hasan al-Asy'ari. Juga penjaga mazhab Maliki sebagai mazhab fiqh bagi negara Barat Islam. Dan penjaga tasawwuf Imam Junayd al-Baghdadi melalui tarikat-tarikat sufiyyah yang ada di Morocco dan seluruh dunia secara amnya.

Raja Muhammad VI al-Alawi al-Hasani
Maka sangat jelas kepada penulis, keagungan Raja Muhammad VI al-Hasani al-Hasyimi al-Alawi al-Qarsyi sebagai seorang pemimpin dunia Islam yang terulung, seperti juga Sultan-Sultan Melayu yang masih setia menjaga manhaj ulama Nusantara yang istimewa iaitu Akidah Asy'ariyyah, Fiqh Syafi'i, dan Tasawwuf Junayd al-Baghdadi dan Imam al-Ghazali, seperti Sultan Perak, Brunei dan lain-lain lagi.

No comments: