Thursday, September 4, 2014

Mencari Ilmu di Maghribi (Siri ke 8 - Proses Permohonan PHD di Universiti-Universiti Morocco)


Pada kesempatan kali ini, penulis ingin ikut mengkongsi kepada pembaca cara-cara untuk masuk ke dalam university di Morocco untuk melanjutkan pengajian PHD di sini.

Perlu diketahui, bahawa di Morocco, tidak senantiasa PHD akan dibuka pada setiap tahun. Akan tetapi Program PHD di Morocco berawal dari program Master. Lalu pada tahun ketiga master berjalan, pihak university akan membuka peluang PHD dengan nama maslak yang hampir sama dengan masternya. PHD ini berada dibawah naungan markaz takwin duktorah di university berkenaan. Berikut cara mengajukan PHD untuk pelajar asing:

1- Seseorang sebelum mengajukan berkasnya, dia perlu dan wajib mengetahui dahulu apa sahaja nama markaz PHD yang buka.

2- Menulis proposal PHD yang akan diajukan; daripada judul, diskripsi proposal, sebab-sebab kajian dan manhaj.

3- Menyiapkan berkas PHDnya seperti borang yang dikeluarkan oleh pihak AMCI.

4- Mengirimkan berkasnya kepada channel  diplomatik rasmi. Kalau mahasiswa tersebut sudah pernah menjalani pendidikannya di Morocco dan berdaftar di AMCI, maka ia boleh mengajukan langsung melalui Kedutaan setempat. Kalau mahasiswa tersebut belum pernah menjalani pendidikan di Morocco, maka ia harus mengajukannya di Kementrian Pelajaran Malaysia bagi Malaysia, di Kementrian Agama bagi Indonesia.

5- Mengikuti sebarang test atau interview yang ditetapkan oleh Rais Markaz Duktorah.

6- Kalau diterima, maka tinggal mengeluarkan rukhshah belajar di Kementrian Pelajaran Tinggi Morocco melalui AMCI di Rabat, Ibu Kota Morocco.

7- Membawa rukhshah tersebut untuk daftar di university berkenaan, dan menerima musyrif.

N/B: Pengajian PHD di Morocco memakan masa 3 tahun. Setiap mahasiswa wajib mendaftar ulang PHD nya setiap tahun disertai dengan laporan kegiatan ilmiah seperti nadwah dan apa-apa penulisan ilmiah yang diterbitkan di dalam journal oleh mahasiswa tersebut pada tahun itu. Di Morocco setiap mahasiswa wajib mengikuti minimal 200 jam seminar akademik selama 3 tahun, dan menulis di journal ilmiah minimal 2 terbitan. Mahasiswa tersebut juga wajib menyelesaikan PHD dalam masa 3 tahun. Penambahan tahun ke empat wajib disertai dengan surat permohonan yang ada alasan yang kukuh serta bukti, seperti sakit dan lain-lain. Penambahan tahun kelima adalah yang terakhir, yang kalau gagal menyelesaikan dalam masa ini, maka mahasiswa tersebut gagal mendapatkan PHDnya.


No comments: