tag:blogger.com,1999:blog-5550104179243699887.post7143437275405675694..comments2023-11-05T12:16:54.143+01:00Comments on Ana Ahtaj ila al-ilmi...Aku perlu ilmu...Ask Why!: Kenapa Kami Orang Kaum Sunni Perlu Counter Wahabiakitianohttp://www.blogger.com/profile/06449978872851632813noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-5550104179243699887.post-82583115190570203122011-10-14T16:15:10.767+00:002011-10-14T16:15:10.767+00:00Untuk soalan kedua Tuan Jamal:
Dalam penelitian s...Untuk soalan kedua Tuan Jamal:<br /><br />Dalam penelitian saya, ibadat mahdlah atau tidak menambahnya tidak ada masalah dengan syarat penmbahan tersebut memiliki sandaran syara'. Misalnya, Rasul mengajarkan kita lafaz tahyat akhir, tapi ulama syafi'i bersepakat sunnah menambah kata Sayyidina dalam selawat di tasyahud kerana suluk al-adab.<br /><br />Kaedah usuliyyah yang lain adalah "الإستدلال بعدم الفعل لا يدل على مشروعيته" yaitu mengambil dalil dengan tidak adanya sebuah pekerjaan tidak menunjukkan atas tersyariatnya pengambilan tersebut.<br /><br />Kaedah ini mengajarkan bila Rasul meninggalkan sebuah amalan tidak berarti perkara itu haram. Rasul Tidak pernah berniat secara lafaz. Tapi apakah haram kita berniat dengan dilafazkan padahal Rasul juga tidak pernah mencegahnya.<br /><br />Dalam kaedah lain yaitu asal sebuah ibadah adalah haram, perlu anta fahami bahwa ternyata yg jelas2 diharamkan adalah ibadah2 yang ta'abbudi yaitu yang tidak ma'qulah al-makna. maka dari itu, kalau anta menambah solat zuhur ke 5 rakaat maka haramlah ia. Tapi bukan talaffuz Niat sebab ia dapat difahami maknanya yaitu agar hati memiliki kemantapan dalam melakukan ibadah dan utk bezakan ibadah dan adat. so apa salahnya talaffuz ketika lafaz ini dapat menolong hati utk jazmun?<br /><br />Ada lagi yang tidak puas di hati?akitianohttps://www.blogger.com/profile/06449978872851632813noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5550104179243699887.post-2610914634051004432011-10-14T16:04:41.518+00:002011-10-14T16:04:41.518+00:00Wassalam saudara Jamal kerana lambat balas. Maklum...Wassalam saudara Jamal kerana lambat balas. Maklum, saya tak sedarpun kalau saudara bertanya kepada saya.<br /><br />Begini, apakah talaffuz niat masuk dalam mahal atau majal ijtihad? <br /><br />Makna mahal adalah tempat sedangkan majal adalah ruangan atau field. Jadi mahal ijtihad adalah tempat berijtihad dan majal ijtihad adalah ruanglingkup berijtihad.<br /><br />Secara bahasa mahal lebih sempit dari majal yang bersifat luas.<br /><br />Contoh mahal: "كل حكم شرعي ليس فيه دليل قطعي هو محل الاجتهاد، فلا يجوز الاجتهاد فيما ثبت بدليل كوجوب الصلوات الخمس والزكوات وباقي أركان الإسلام، وما اتفقت عليه جليات الشرع"<br /><br />Contoh majal: "كل قضية أو واقعة لم يرد فيها نص أصلا أو ورد فيها دليل ظني الورود أو ظني الدلالة أو هما معا، فمجال الاجتهاد فيها مفتوح لأنها تتعلق بجزئيات وتفاصيل لاينتج عن الاختلاف"<br /><br />Jadi saudara nak pakai mana2 boleh saja sesuai dengan context umum atau khusus.akitianohttps://www.blogger.com/profile/06449978872851632813noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5550104179243699887.post-62171734740076233422011-05-24T08:55:38.422+01:002011-05-24T08:55:38.422+01:00assalamualaikum..
nama : jamal
asal : malaysia
sa...assalamualaikum..<br />nama : jamal<br />asal : malaysia<br /><br />saya hendak bertanya beberapa soalan mudah-mudahan soalan ini menambahkan pengetahuan yang lebih kepada kita dan sya berharap agar di jawab dengan hujjah yang jelas berdasarkan kaedah dan pertimbangan ilmu usul dalam perkara ini..<br /><br />1. adakah dalam isu lafaz niat ini termasuk dalam mahal ijtihad/majal ijtihad ?<br /><br />2. adakah boleh menambah2 dalam perkara ibadat mahdhah sedangkan perkara ibadat ini tauqifiyyah sehinggalah terdapatnya dalil?<br /><br />ana harap diberi perincian yang jekal berdasarkan kaedah2 usuliyyun..Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5550104179243699887.post-1614730486018533282010-10-04T02:59:09.698+00:002010-10-04T02:59:09.698+00:00Assalamualaikum,
Ya, saya juga baru membaca buku ...Assalamualaikum,<br /><br />Ya, saya juga baru membaca buku ini yang pada asalnya ingatkan sebuah buku non-Wahabi kerana ia diterbitkan oleh DBP. Namun setelah mula membaca maka ternyata ada geseran-geseran tertentu. Bagaimanapun tidak dapat dikatakan buku ini total Wahabi kerana ada juga pendapatnya yang tidak secocok dengan kebiasaan orang Wahabi. Maka mungkin mereka ini tergolong dalam golongan pseudo-Wahabi, iaitu satu penyakit yang biasa menular dikalangan ahli akademik universiti. Mereka berfikiran atau mengambil fikiran Wahabi tanpa disedari mereka sendiri. Wallahua'lam.<br /><br />Seharusnya tuan boleh membahaskan masalah-masalah buku ini dengan lebih lanjut.<br /><br />Anak AlamUnknownhttps://www.blogger.com/profile/06570116477646652880noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5550104179243699887.post-85713696518993881122010-10-04T02:59:06.862+00:002010-10-04T02:59:06.862+00:00Assalamualaikum,
Ya, saya juga baru membaca buku ...Assalamualaikum,<br /><br />Ya, saya juga baru membaca buku ini yang pada asalnya ingatkan sebuah buku non-Wahabi kerana ia diterbitkan oleh DBP. Namun setelah mula membaca maka ternyata ada geseran-geseran tertentu. Bagaimanapun tidak dapat dikatakan buku ini total Wahabi kerana ada juga pendapatnya yang tidak secocok dengan kebiasaan orang Wahabi. Maka mungkin mereka ini tergolong dalam golongan pseudo-Wahabi, iaitu satu penyakit yang biasa menular dikalangan ahli akademik universiti. Mereka berfikiran atau mengambil fikiran Wahabi tanpa disedari mereka sendiri. Wallahua'lam.<br /><br />Seharusnya tuan boleh membahaskan masalah-masalah buku ini dengan lebih lanjut.<br /><br />Anak AlamUnknownhttps://www.blogger.com/profile/06570116477646652880noreply@blogger.com